In een vorig artikel schreven we over de nieuwe trends binnen HR en hoe er steeds meer nadruk wordt gelegd op een holistische benadering als het gaat om het grootste kapitaal: de medewerkers. Want zeg nu zelf, als het privé niet optimaal gaat met je, dan kun je dat niet thuis laten en andersom, als het op je werk niet helemaal lekker loopt, laat je dat daar ook niet achter, maar neem je dat mee naar huis. En als mens heb je nu eenmaal periodes dat het (even) niet helemaal loopt zoals je graag zou willen, dat je niet goed in je vel zit. We zijn natuurlijk allemaal anders, maar er zijn wel bepaalde factoren waar iedereen mee te maken heeft, zoals bijvoorbeeld je financiële situatie en die is niet voor iedereen altijd even rooskleurig.

Daar zou ik in dit artikel graag even bij stil staan, want maar liefst 62%, (ja je leest het goed!) van de werknemers in Nederland heeft financiële problemen. En als werkgever zal je daar niet snel iets te horen van krijgen want de schaamte is hoog, totdat het zover komt dat er loonbeslag gelegd wordt.

Laat ik de ernst van de situatie nog even anders weergeven: drie op de vijf bedrijven heeft personeel met geldproblemen, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud. Dat betekend dat je als werkgever al snel 13 duizend euro per jaar kwijt bent aan een werknemer met financiële problemen die voltijds werkt en een modaal salaris verdient. De kosten zitten met name in het verwerken van het loonbeslag, (ziekte)verzuim en productiviteitsverlies. Daarnaast kan het bedrijf nog risico lopen vanwege diefstal, fraude en het feit dat personeel met geldproblemen vatbaarder is voor omkoping en chantage.

Dat is als werkgever zeker niet fijn, maar moet je eens voorstellen wat een stress dergelijke problemen met zich meebrengt voor de medewerker in kwestie… En met zulke aantallen betekend het dus, dat we allemaal minstens 1 of meer mensen kennen die hier mee te maken hebben, zelfs zonder dat we dit weten. Het is dus de hoogste tijd dat er meer bekend wordt over dit onderwerp en dat mensen wat weerbaarder worden.

Daar kunnen ze zelf al veel aan doen en als werkgever kun je hen daar heel goed bij helpen. Het is misschien niet het meest sexy onderwerp om het over te hebben, maar hoe sexy is het als het van kwaad tot erger wordt, je in de schulden verdaagt, tot je op een gegeven moment met de figuurlijke ‘billen bloot’ moet? Dus wat ons betreft is voorlichting richting de medewerkers ook zeker iets wat de werkgever kan bijdragen, om de medewerkers financieel vitaal en in balans te houden.

Het is daarnaast natuurlijk ook altijd raadzaam om via de interne mediakanalen te vermelden dat werknemers altijd terecht kunnen bij een bepaalde functionaris voor financiële problemen. Een vertrouwenspersoon of hr-medewerker kan zo’n functionaris zijn. Geef dan duidelijk aan wie het is en waar deze functionaris wanneer te bereiken is. De drempel is namelijk enorm groot voor een medewerker om hier zelf over te beginnen, want de schaamte is meestal erg hoog, dus maak die drempel zo laag mogelijk.

Een andere mogelijkheid om de medewerkers een aantal handvatten te geven om zelf aan de slag te gaan, zonder dat ze al direct iets met jou of een andere functionaris hoeven te delen, is om de SAM app in te zetten, daarover onderaan meer.

Financiële problemen herkennen bij de medewerkers

Laten we bij het begin beginnen, want hoe herken je de signalen dat er problemen zijn? Allereerst zijn er bepaalde levensgebeurtenissen die financiële zorgen als gevolg kunnen hebben. Denk hierbij aan echtscheiding, overlijden van de partner, komst van een kind, of door ziekte.  Als werkgever kun je dan extra alert zijn op de signalen van financiële zorgen. Denk hierbij aan:

  • Verzoeken om een voorschot op het loon
  • Verzoeken om te mogen overwerken
  • Niet meedoen aan gezamenlijke ‘potjes’, zoals verjaardagen, spontane uitjes van en door collega’s
  • Geld lenen bij collega’s
  • Fraude of diefstal
  • Onrust als het salaris later dan gebruikelijk wordt betaald
  • Concentratieproblemen
  • Ziekte
  • Er onverzorgd uitzien

Zodra deze signalen tijdig herkend worden, kan een budgetcoach mogelijk nog preventief ingezet worden. Dat wil zeggen, vóór dat loonbeslag is gelegd en er dus nog wat meer mogelijkheden zijn om de inkomsten en uitgaven te stabiliseren. Het kan ook zijn dat deze signalen niet aanwezig zijn of niet zijn opgemerkt. Dan is loonbeslag het signaal dat de werknemer misschien financieel geholpen kan worden.

“Financiële problemen veroorzaken o.a. stress, conflicten en verminderde productiviteit, zowel privé als op het werk.”

Wil je jouw medewerkers de mogelijkheid bieden om in balans te zijn op álle belangrijke levensthema’s, dus niet alleen op financieel gebied? Dan biedt SAM zeker uitkomst!

Met SAM bieden wij gericht en preventief een interventie die de duurzame inzetbaarheid bevordert. Op de SAM app staan honderden tips en oefeningen, allemaal aangeboden door ons grote netwerk van coaches, op de belangrijkste levensthema’s: gezondheid, werk & carrière, relatie, familie & vrienden, financiën en persoonlijke groei.

Winst voor de werknemers: vanuit zelfregie en het behoud van een goede balans zonder het gevoel te hebben dat de werkgever over de schouder meekijkt.

Winst voor de werkgever: vanuit (realtime) inzicht in hoe het met de medewerkers gaat en waar de behoeften liggen, uiteraard geanonimiseerd. Zodat training en coaching preventief en doelgericht kan worden ingezet in plaats van reactief.

Dit alles zodat het een samenspel wordt waar beide partijen bij gebaat zijn.

Voor meer informatie bekijk ons volledige aanbod: https://geluk.samapp.nl/wat-bieden-we/

Of neem direct contact met ons op, voor het bespreken van de mogelijkheden.

Hulp inzetten van een budgetcoach?

Wil je als werkgever meer weten over het inzetten van een budgetcoach, neem dan contact op met Budgetcoach.nl. Met >15 jaar ervaring helpen zij je (met een landelijk dekking), hoe je de boodschap het beste aan jouw medewerker kunt overbrengen, zodat de medewerker op de hoogte is van jouw hulp bij financiële problemen.

Hartelijke groet!

Mirjam Paap

mirjam@samapp.nl| 06-510 410 09