Datagedreven jouw preventiebeleid inrichten

by

Wij spreken dagelijks met HR managers, en een van de eerste vragen die we altijd stellen is “hoe gaat het met jouw medewerkers?” 

We hebben natuurlijk behoorlijk wat voor onze kiezen gekregen dit afgelopen jaar: zo was er een stresstoename van maar liefst 40% onder medewerkers, 70% van jongeren heeft te maken met psychische klachten en 1 op de 3 medewerkers ervaart een slechte werk-privebalans. 

Goed zicht hebben op hoe het met je medewerkers gaat, is dus van groot belang bij het voorkomen van burn-out of verloop. Beiden enorme kostenposten, maar laten we hierin het menselijke niet vergeten. We gunnen niemand om (langdurig) ziek te zijn, of op zoek te moeten gaan naar een nieuwe baan vanwege redenen die voorkomen hadden kunnen worden, zoals ontevredenheid of onbevlogenheid.

We adviseren organisaties altijd te kiezen voor het real-time meten hoe het gaat, want wij zijn grote voorstanders van preventie. We hebben de nadelen even op een rijtje gezet van de standaard meetmethodes, zoals een MTO (medewerkerstevredenheid-onderzoek) en de periodieke pulsemetingen, versus de voordelen van real-time meten.

Standaard meetmethodes

  • Tijdrovend en duur!
  • Saai, laag antwoordpercentage
  • Momentopname feedback
  • Resultaten niet meer actueel en relevant
  • Geen individueel raak- & draagvlak
  • Te weinig follow up van actieplannen
  • Effect niet zichtbaar of meetbaar

Real-time meten

  • Kort (15 seconden) en simpel (via app of mail)
  • Continue anonieme feedback
  • Gemiddeld 75% antwoordpercentage
  • Op team-, afdelings- en organisatieniveau
  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Realtime data & slimme analyses
  • Wekelijks teamrapport dat aanzet tot actie

Vanuit het manager dashboard in de real-time meten oplossing, kan je als HR of preventie manager bovendien direct in actie komen als dat nodig is, en de leidinggevenden in jouw organisatie kundig adviseren en ondersteunen.

Kom in actie!
Is er een hoge mate van stress of geen bevlogenheid  (zoals in het voorbeeld dashboard hieronder) in één of meerdere teams, dan is het dus noodzaak hier direct iets voor aan te bieden. En niet te wachten….

voorbeeld HR dashboard

Het eenmalig aanbieden van een workshop of lezing helpt daarbij niet. Naar het resultaat daarvan is namelijk uitvoerig onderzoek gedaan en duidelijk is dat bij het eenmalig aanbieden van nieuwe kennis de stof niet beklijft. Er is herhaling voor nodig, minstens 90 dagen. 

Iemand die een hoge mate van stress ervaart heeft dat ook niet in een dag bereikt, daar is een (lange) periode aan vooraf gegaan. Je kan dus niet verwachten dat iemand met het aanbieden van wat tips of een eenmalige workshop daar in één keer vanaf is.

Met onze 90 dagen challenges kan dat wel, in kleine stappen bereiken we een groter doel zoals een betere werk en privebalans, bevlogenheid of minder stress. De trajecten kan je direct aanbieden aan de teams die dat nodig hebben. Niet lukraak aanbieden of inzetten, maar vanuit een daadwerkelijke behoefte.

De resultaten van deze inspanningen kun je vervolgens weer meten vanuit het (HR) management dashboard.

Zo eenvoudig kun je dus al een duurzaam en succesvol preventiebeleid implementeren én analyseren.

Wil je hier advies in, neem gerust contact met ons op!

Webinar: datagedreven een succesvol preventiebeleid inrichten

In samenwerking met onze partner 2DAYSMOOD, geven we na de zomer weer een gratis webinar waarin we je live laten zien wat de diversiteit aan mogelijkheden zijn.

Dus:

  • wil je betrokkenheid en werkplezier stimuleren binnen teams?
  • wil je jouw medewerkers laten zien dat je gericht iets doet?
  • wil je real-time kunnen monitoren en meten hoe het gaat?
  • wil je een preventief actieplan inzetten in jouw organisatie?
  • wil je dit actieplan continue kunnen bewaken, meten, bijstellen?

Dan zien we je graag bij onze aankomende webinar op dinsdag 14 september!

Aanmelden webinar dinsdag 14 september a.s.

SAMen het preventiebeleid voor nu of 2022 inrichten

We helpen je graag – met ons team van deskundigen – om jouw preventiebeleid in te richten of naar een hoger plan te tillen. Voor nu, of in de voorbereiding naar 2022.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende eerste kennismaking. Dat kan eenvoudig via mijn online agenda

Hartelijke groet,

Fleur van den Horn, Co-founder SAM

06-5755 9650 | fleur@samapp.nl

Meer van dit soort tips & inspiraties op het gebied van well-being ontvangen? Meld je dan aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

About