Hoe zorg je dat jouw vitaliteitsaanbod de juiste mensen bereikt?

by

Herken je dit? Je hebt een heel scala aan interventies bedacht zoals workshops, lezingen, challenges, maar toch blijken het meestal dezelfde mensen te zijn die zich inschrijven, namelijk de medewerkers die hier al mee bezig zijn. 

Maar hoe bereik je nou die andere collega’s die het volgens jou juist nodig hebben?

Deze vraag krijgen wij echt heel vaak en daarom delen we een aantal tips met je: 

  • Zoveel mensen zoveel wensen en elke medewerker die je wél meekrijgt is er 1! En niet zomaar 1, maar een hele waardevolle! Weet je namelijk wat dé succesfactor is van internetsites zoals Bol.com en Amazon? De recensies, ofwel reviews… wat andere kopers die je voorgingen er over vertellen. Daarom adviseren wij om van die eerste enthousiastelingen jouw ambassadeurs te maken om andere collega’s mee te krijgen. Laat hen vertellen waarom ze meedoen en wat het ze oplevert.
  • Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid zijn containerbegrippen geworden en toch kijken veel organisaties niet verder dan beweging, voeding en stress en passen daar hun aanbod op aan. Wij hanteren een duidelijk onderscheid tussen fysieke en mentale gezondheid en geloven dat voorkomen beter is dan genezen. Wist je dat 64% van de ziekteverzuimgevallen hun oorzaak vinden in de privésfeer? Daarom adviseren wij je om te zorgen voor een holistisch (=allesomvattend) aanbod aan interventies op verschillende thema’s zoals:
  • Zorg dat je communiceert in voor jouw medewerkers begrijpbare taal. Er is niemand die ‘s ochtends opstaat en denkt: “Vandaag ga ik eens met mijn duurzame inzetbaarheid / vitaliteit aan de slag!” Deze termen zijn voor jou hoogstwaarschijnlijk gesneden koek, maar het zegt de meeste medewerkers weinig. 
  • En last but not least – betrek jouw medewerkers bij wat ze nodig hebben en check bij hen wat nu al wel of niet werkt. Onze well-being quickscan kan je hierbij helpen. Lees meer hierover verder hieronder.

Om medewerkers te activeren op het gebied van zowel de mentale als fysieke gezondheid hebben wij een speciaal communicatieplan ontwikkeld, waarin we de medewerkers laagdrempelig op de hoogte brengen van tips en challenges (oefeningen) op de vele thema’s die onze coaches aanbieden. 

Medewerkers kunnen vanuit intrinsieke motivatie op een door hunzelf gekozen onderwerp aan de slag. 

En dankzij de HR analytics die wij maandelijks aanleveren, kom je er bovendien precies achter welke aandachtspunten er zijn binnen jouw organisatie. Zodat je heel gericht – vanuit een daadwerkelijke behoefte – hier iets voor kunt aanbieden.

Kun jij wel wat advies gebruiken om jouw medewerkers te inspireren of zoek je hulp in de ondersteuning of invulling van jouw well-being of preventiebeleid? 

Neem contact met ons op, we helpen je graag!

SAMen het preventiebeleid voor nu of 2022 inrichten

De oplossingen die we vanuit SAM aanreiken, zijn allen gericht op preventie, en zijn zowel los als samen in te zetten.  

1. Well-being quickscan

Wij komen vaak tegen bij organisaties dat het well-being aanbod niet overzichtelijk of compleet is. Ook kan het onduidelijk zijn of het aanbod wel aansluit bij de behoeften van de medewerkers. Om die reden hebben we de well-being quickscan ontwikkeld. We brengen in kaart wat er allemaal al gedaan wordt, wat werkt en wat niet, hoe dit met elkaar te verbinden is en wat er wellicht nog nodig is. 

Het resultaat is een rapport dat je kunt gebruiken voor het jaarplan 2022. Zo verdient deze scan zichzelf dubbel en dwars terug! 
>>> meer weten 

2. Well-being app

Steeds meer organisaties beseffen dat een succesvol vitaliteitsbeleid staat of valt met de vaardigheid van de medewerkers om zélf regie te voeren over hun fysieke en mentale gezondheid en dat het aanbod overzichtelijk en compleet moet zijn. Ieder mens is tenslotte uniek. 

Op onze holistische (=allesomvattende) app zijn 100-en tips & challenges overzichtelijk samengebracht. Medewerkers kunnen vanuit intrinsieke motivatie met een zelfgekozen onderwerp aan de slag. 
>>> meer weten

3. 90 dagen (team)trajecten 

Onderzoek wijst uit dat eenmalig een workshop of training aanbieden niets oplevert. Door vooraf, tijdens en achteraf de deelnemers tenminste 90 dagen actief bezig te houden, zorg je dat opgedane kennis beklijft. 

Onze online trajecten bestaan uit een workshop, 2x vraag en antwoord sessie, een 1-1 gesprek van 30 minuten, een afrondingssessie en elke week gedurende 90 dagen een prikkelende tip of challenge om in kleine stappen het doel te bereiken. 
>>> meer weten 

We helpen je graag – met ons team van deskundigen – om jouw welzijnsbeleid in te richten of naar een hoger plan te tillen. Voor nu, of in de voorbereiding naar 2022.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende eerste kennismaking. Dat kan eenvoudig via mijn online agenda

Hartelijke groet,

Fleur van den Horn, Co-founder SAM

06-5755 9650 | fleur@samapp.nl

Meer van dit soort tips & inspiraties op het gebied van well-being ontvangen? Meld je dan aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

About