Wat aandacht voor welzijn oplevert…

by

Nederlandse bedrijven zeggen het welzijn van werknemers belangrijk te vinden, zo lazen we in dit artikel van Maastricht University. Op een schaal van 1 tot 10, geven ze dit onderwerp een 8. Het hangt samen met meer tevredenheid en betrokkenheid en minder moeite met werving. Bovendien zegt een ruime meerderheid van werkgevers dat hun bedrijf tijdens de pandemie meer aandacht gaf aan welzijn dan ervoor: 43% verwacht zich hier in de toekomst nog meer voor in te zetten. Dat blijkt uit een onderzoek onder 3400 Nederlandse bedrijven met meer dan 100 werknemers, uitgevoerd door Universiteit Maastricht en Universiteit Utrecht.

De resultaten van het onderzoek staan in het rapport: Agape: De mens als motor van de onderneming. ‘Agape’ is een begrip uit de Griekse oudheid. In de context van organisaties kan het worden omschreven als: ‘toewijding aan het welzijn van anderen, gezien vanuit de ogen van de ander.’

Wat levert het op?
Een belangrijke vraag is wat de aandacht voor het welzijn van werknemers de onderneming oplevert. Dat blijkt niet gering, aldus de respondenten. 

Aandacht voor welzijn hangt samen met: 

  • een lager ziekteverzuim 
  • een lager verloop van werknemers 
  • minder moeite met het werven van personeel 
  • een hogere arbeidstevredenheid 
  • sterkere betrokkenheid van werknemers bij de onderneming 
  • een correlatie met een sterke financiële positie van het bedrijf
  • hogere productiviteit

Bied duurzame oplossingen aan

Aandacht voor het welzijn betekent niet af en toe een lunchlezing of workshop aanbieden over willekeurige onderwerpen. Het belang van de gezondheid, zowel mentaal als fysiek, van alle medewerkers moet integraal onderdeel uitmaken van de bedrijfscultuur én aansluiten op hun behoefte op zakelijk als persoonlijk vlak. Zo ontwikkelden wij speciaal daarvoor diverse ’90 dagen online trajecten’ op veel voorkomende thema’s zoals een betere werk- & privébalans, stressmanagement en slaapmanagement. Deze trajecten bestaan niet uit het eenmalig aanbieden van kennis en inzicht, maar gefaseerd gedurende 90 dagen om te zorgen voor gedragsverandering. 

Wil je eerst zelf ervaren hoe dat is?
Dat kan! Deze week start bij een van onze klanten bijvoorbeeld het hele HR team met het traject ‘Job craften’ als pilot, om dit traject daarna verder in de organisatie te kunnen introduceren. Lijkt jou dat ook interessant?

We vertellen je er graag vrijblijvend meer over.

Wat is Job craften?

Job craften is het bewust en actief op eigen initiatief doen van kleine aanpassingen in je huidige werk, met als doel beter passend werk en positieve gevolgen in het belang van jezelf en je omgeving te creëren. Je zou Job crafting behalve als praktisch instrument ook kunnen benaderen als een perspectief om naar jezelf en je team in de context van werk te kijken. Je geeft als het ware -zelf of samen- binnen bepaalde kaders kleur aan je huidige werk.

Wat bereik je ermee?

Job crafting heeft als doel werk, talenten, energie en drijfveren beter op elkaar aan te laten sluiten. Zo kunnen onder andere energie, plezier en productiviteit toenemen. Niet alleen op individueel niveau, maar ook op team- of organisatieniveau.

Benieuwd geworden? Je kunt je nog inschrijven voor onze gratis webinar a.s. donderdag 3 juni van 09.30 tot 10.30 uur met deze link.

Eens vrijblijvend kennismaken met ons? Neem contact op!

Fleur van den Horn, well-being adviseur & co-founder SAM 

E: fleur@samapp.nl | T: 06-5755 9650

Meer van dit soort tips & inspiraties op het gebied van well-being ontvangen? Meld je dan aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

About