Minder stress? Focus op energiegevers!

by

Vind jij het soms ook best een uitdaging om positief te blijven met zoveel negativiteit om je heen? Grote kans dat de medewerkers in jouw organisatie dat ook zo ervaren en misschien zelfs nog een graadje erger. Onderzoek van onze partner 2Daysmood toont namelijk aan dat managers over het algemeen meer veerkracht hebben dan de gemiddelde medewerker. En daarin ligt ook gelijk jouw kracht, want goed voorbeeld doet goed volgen…

Veerkracht

Waarom het hebben van veerkracht zo belangrijk is blijft een goed punt om regelmatig bij stil te staan. Het leven kent nu eenmaal vele ups en downs, wat deze pandemie maar weer eens heeft bevestigd, en veerkracht zorgt er voor dat je overeind blijft, ook wanneer het tegenzit. Of op zijn minst sneller terugveert. 

De ene persoon is hier van nature beter in dan de ander, maar het is net een spier die je kunt trainen. Door bewegingen te herhalen en bij voldoende uitdaging wordt deze steeds sterker. (Het let natuurlijk wel nauw, want teveel druk zorgt voor overbelasting en blessures.)  Hóe je de spier traint is afhankelijk van jouw voorkeur en voor elke persoon anders, maar één ding geldt voor ons allemaal: door niets te doen verslapt de spier. Zo ook onze veerkracht. 

Wat je aandacht geeft groeit

Ook dat is van toepassing op onze veerkracht. Door je aandacht te richten op tegenslag en alles wat er NIET goed gaat in je leven, lijkt dit te worden uitvergroot. Je kent het vast wel, bijvoorbeeld je relatie is uit en opeens zie je overal verliefde stelletjes… En dat is andersom ook zo. Door je aandacht te richten op dingen die WEL goed gaan, kun je daar ook meer van krijgen. Dat is belangrijk want dat zijn je energiegevers.

Medewerkers geven aan dat de grootste energiebronnen zijn:

  1. relatie met collega’s
  2. relatie met directe leidinggevende
  3. intrinsieke motivatie

Zie hier jouw kansen als leidinggevende! 

1. Relatie met collega’s

Motiveer jouw medewerkers om regelmatig contact met elkaar te hebben bijvoorbeeld door voorafgaand aan een overleg ook ruimte op te nemen voor persoonlijke dingen. Even checken bij elkaar hoe het gaat, of stel een Kahootquiz op met persoonlijke verhalen waarbij men moet raden van wie die antwoorden zijn. Of zorg dat jullie wandelsessies inplannen, waarbij volgens de richtlijnen maximaal 4 mensen tegelijk kunnen afspreken en rouleer het schema zodat iedereen elkaar ook offline ziet en spreekt. 

2. Relatie met direct leidinggevende

Zorg dat je zelf ook voldoende tijd neemt om contact met jouw medewerkers te hebben en vraag waar ze tegenaan lopen, wat ze bezig houdt, en waarin jij hen kunt helpen, wat ze van jou nodig hebben. En moedig andere leidinggevenden in de organisatie aan om dat ook te doen. Veel van de medewerkers mist communicatie en het gevoel begrepen te worden door de leidinggevende.

3. Intrinsieke motivatie

Door als organisatie in te spelen op de intrinsieke motivatie van medewerkers om hun veerkracht te trainen (in de breedste zin) en blijvende aanmoediging van jouw kant om daar aandacht aan te schenken, zorg je zowel voor een toename daarvan maar ook voor meer betrokkenheid. 

Bied duurzame oplossingen aan

Steeds meer organisaties investeren in managementtrainingen etc., maar zoals bovenstaande grafiek aantoont valt er nog veel winst te behalen als het aankomt op de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. En toch is dat haalbaar door juist aandacht te schenken aan hún veerkracht en daarin te investeren.

Heb jij het vermoeden dat er stress of onbevlogenheid is binnen bepaalde teams, of onder een selecte groep van jullie medewerkers. Bied hen dan een van onze 90 dagen online trajecten aan. Onze trajecten bestaan niet uit het eenmalig aanbieden van kennis en inzicht, maar gefaseerd gedurende 90 dagen om te zorgen voor gedragsverandering. 

Er is minstens 90 dagen herhaling nodig om nieuw aangeleerde kennis te laten beklijven en duurzame gedragsverandering mogelijk te maken. Eenmalige workshops en lezingen dragen daar niet voldoende aan bij, hoe goed bedoeld ook.

Neem gerust een kijkje hier welke online team trajecten we hebben of vraag een vrijblijvend gesprek aan via onderstaande gegevens.

Is dit iets voor jouw organisatie, laat het ons weten via de contactgegevens hieronder! 

Fleur van den Horn, well-being adviseur & co-founder SAM 

E: fleur@samapp.nl | T: 06-5755 9650

Meer van dit soort tips & inspiraties op het gebied van well-being ontvangen? Meld je dan aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

About