5 tips die helpen tegen burn-out

by

Chronische stress was er al voor de pandemie, maar deze heeft dit nog eens versterkt. We kunnen daar niet omheen. Burn-out wordt zoals je weet veroorzaakt door  chronische stress en burn-out is een wereldwijd probleem en dat was het al vóór Corona. In samenwerking met Harvard Business Review heeft een groep onderzoekers eind vorig jaar feedback verzameld over dit onderwerp van meer dan 1500 respondenten in 46 landen uit verschillende sectoren en functieniveaus, waarbij 67% een leidinggevende functie had. 

Kort samengevat leerden zij:

  • 89% van de respondenten gaf aan dat hun werkervaring slechter werd
  • 85% zei dat hun welzijn was verslechterd
  • 56% gaf aan dat de werkdruk was toegenomen
  • 62% van de mensen die worstelden om hun werkdruk onder controle te houden voelden zich ‘vaak’ of ‘extreem vaak’ opgebrand in de voorgaande 3 maanden
  • 57% van de werknemers had het gevoel dat de pandemie een ‘groot effect op’ hun werk had of deze ‘volledig domineerde’
  • 55% van alle respondenten had het gevoel niet in staat te zijn om een goede balans tussen privé en werk te vinden, waarbij 53% specifiek aangaf dat thuisschooling hier een groot effect op had
  • 25% voelde zich niet in staat om een goede verbinding te onderhouden met hun familie, 39% met collega’s en 50% met vrienden
  • Slechts 21% scoorde hun welzijn als ‘goed’ en een schamele 2% als ‘uitstekend’


Wat helpt?

Gelukkig leren we ook steeds meer wat helpt tegen burn-out zoals:

  1. het gevoel hebben een doel / richting te hebben (purpose zoals dat zo mooi heet in het Engels). Weten jouw medewerkers wat de stip aan de horizon is en nog belangrijker weten ze waarom?
  2. een werkbare hoeveelheid werk met een gezonde werk-privé balans. Zijn daar goede onderlinge afspraken over gemaakt tussen zowel collega’s als leidinggevenden? En wordt daar voldoende rekening mee gehouden? Wat voor de een werkbaar en gezond is, kan voor de ander totaal anders zijn. Iedereen is uniek, maar door er over te praten komt er meer begrip.
  3. weten dat je over je mentale gezondheid kunt praten (onderzoek wijst uit dat bijna de helft van de deelnemers aan bovenstaand onderzoek aangeeft dit niet te kunnen en 65% van hen ervaart ‘vaak of altijd’ het gevoel van burn-out). Voelt iedereen zich veilig binnen de organisatie om hier over te praten of is er angst dat men hierop afgerekend wordt? Wordt hier ook open over gecommuniceerd  door leidinggevenden en is dat in het bedrijfsbeleid opgenomen bijvoorbeeld?
  4. een empathische manager hebben die vraagt “Gaat het echt goed met je? Het is ok als dat niet zo is. Ik ben er als je wilt praten.” Weet jij van collega’s dat zij dit aangeven? Worden zij daarin voldoende aangemoedigd of heerst de gedachte dat daar geen tijd voor is?
  5. zich verbonden voelen met familie, vrienden en collega’s. Zorgen jullie er actief voor dat de medewerkers zich verbonden voelen met elkaar en de organisatie? En dan dan niet door de hoeveelheid (online) vergaderingen en pub quizes, maar door de inhoud van de contactmomenten.

Zoom burn-out

Inmiddels wordt er al gesproken over Zoom burn-out, maar eigenlijk waren al een hele tijd vergadermoe. Er word veel vergaderd om het vergaderen. “We hebben het over Zoom burnout alsof het iets nieuws is, het is slechts een nieuwe manifestatie van slecht werkgeverschap. We waren altijd al vergadermoe.” aldus Steven Rogelberg van UNC Charlotte. 

Volgens Rogelberg geven pre-Covid-19 studies aan dat in de VS alleen al 55 miljoen vergaderingen per dag werden gehouden waarmee jaarlijks $37 miljard werd verspilt omdat de meeste vergaderingen onproductief waren. En onderzoek van het National Bureau of Economic Research laat zien dat het aantal vergaderingen met 13% is gestegen en dat de werkdag nu gemiddeld 48 minuten langer duurt. 

Een simpele formule om het aantal vergaderingen terug te brengen kan al helpen

  1. Vraag, is deze meeting echt nodig?
  2. Zo ja vraag dan:
    o   Moet het een video call zijn?
    o   Moet het langer duren dan 30 minuten?
    o   Wie moeten er absoluut aanwezig zijn?
    o   Kunnen we onze camera uitzetten en een foto of avatar gebruiken?
    o   Kunnen we er een audio-only call van maken zodat we even niet naar het scherm kijken?
  3. Start de meeting met een check-in: Hoe gaat het met iedereen? Heeft er iemand direct hierna een volgende call? Als dat het geval is kun je de meest urgente zaken eerst bespreken en een timer zetten om diegene 10 minuten eerder te laten vertrekken, zodat hij/zij even de tijd heeft om te ontspannen in plaats van de ene naar de andere meeting te hoppen.

Het is tijd dat organisaties beseffen dat harder werken geen oplossing biedt en pleisters plakken in de vorm van losse programma’s zoals workshops, meditatie- en wandel apps ook niet. Stress en burn-out aanpakken moet vooral plaatsvinden op organisatorisch niveau. Een bedrijfsbeleid waarin iedereen zich veilig voelt om over zijn mentale gezondheid te praten en het is vooral belangrijk om te erkennen dat medewerkers overbelast en moe zijn. Dat red je niet in een paar maanden, maar je kunt wel vandaag al de eerste stappen zetten. 

Bevorderen teamcohesie

We adviseerden je al eerder om in actie te komen en de medewerkers aan te moedigen opnieuw verbinding te vinden, niet eenmalig maar duurzaam. Bijvoorbeeld met onze (online) team trajecten, waarin je met individuele en gezamenlijke opdrachten aan de slag gaat op onderwerpen als stressmanagement, slaapmanagement of werk- en privébalans. 

De team trajecten zijn gericht op zowel de groei van individuele teamleden als ook op de verbinding binnen bestaande teams of speciaal voor deze gelegenheid gevormde teams. Samen sta je sterker! 

Nieuw: individuele 90-dagen trajecten

Nieuw in ons aanbod zijn individuele trajecten, die je al kan gaan aanbieden voor een groep van 3 personen. 

We realiseren dat je niet altijd de mogelijkheid hebt om een heel team of een grotere samengestelde groep bijeen te brengen, en tóch wil je iets kunnen aanbieden voor hen die het nu zwaar hebben. 90 dagen is de tijd die iemand minimaal nodig heeft om structureel iets aan te pakken, zoals stress of slaapproblemen. Dit zal voorkomen dat iemand mogelijk uitvalt door een burn-out.

Lees hier meer hoe dat precies werkt.

Beschikbare online (team) trajecten

BOEK EEN 15 MINUTEN AFSPRAAK IN!

Laat ons jou helpen om jouw medewerkers veerkrachtiger en betrokkener te maken. We leggen je in een vrijblijvend, persoonlijk gesprek graag uit hoe of meld je aan voor een van onze gratis webinars om eerst meer te weet te komen over onze werkwijze.

Neem contact op met Fleur van den Horn, vitaliteitsadviseur & co-founder SAM.

Contact: fleur@samapp.nl of bel 06-5755 9650

About