Hoe ga je om met zieke teamleden?

by

Werkgevers uit veel sectoren worden keihard geraakt door de coronacrisis. Dat is geen nieuws meer en zoals we eerder schreven is het ziekteverzuim in het vierde kwartaal van 2020 gemiddeld 4,9 procent. Het hoogste sinds 2002! En dat komt niet alleen door Corona gerelateerd verzuim, maar ook door stress door bijvoorbeeld baanonzekerheid, uitzichtloosheid, op afstand werken en minder sociale contacten. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Bij ons valt het wel mee

En reken jezelf niet gelijk rijk als de cijfers in jouw organisatie niet zo hoog zijn, want er zijn door het thuiswerken ook medewerkers die zich niet ziek melden en er vanuit gaan dat ze het werk op een later tijdstip wel inhalen. Dit kan in veel gevallen wel de nodige stress opleveren en extra druk leggen op de beleving van hun werk en privé balans, waardoor ze alsnog om kunnen vallen maar dan langdurig. Of ze gaan, zoals nu bij veel zorgmedewerkers het geval is, vol door op adrenaline, maar wat gebeurt er op het moment dat de pandemie onder controle is?

Het is dus belangrijk om regelmatig te achterhalen wat er speelt onder de medewerkers. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen! Klinkt logisch, maar door de letterlijke afstand is dat niet altijd even gemakkelijk misschien, maar niet onmogelijk. Hoe het écht gaat weet je alleen door de dialoog aan te blijven gaan als leidinggevende én de juiste handvatten te bieden als organisatie. 

Daarnaast adviseren wij je om niet álle aandacht op het herstel en de terugkeer van de zieke medewerkers te leggen. Daardoor is er onvoldoende zicht op de overige collega’s die nog wel aan het werk zijn en de extra druk die de afwezigheid van de zieke collega heeft op de resterende teamleden. Verlies hen vooral ook niet uit het oog en ga er niet automatisch van uit dat geen nieuws goed nieuws is.

En is er een teamlid ziek, communiceer daar als leidinggevende over richting de rest van het team. Uiteraard mogen er geen persoonlijke details besproken worden en al zeker niet genoteerd, maar je kunt natuurlijk wel aan de zieke collega vragen of en in hoeverre het team op de hoogte gebracht kan worden. Zodat zij ook zicht hebben op hoe lang de gewijzigde situatie gaat duren en hier meer begrip voor hebben, maar ook bijvoorbeeld hun medeleven kunnen tonen, etc. 

Wat kun je als werkgever doen om te zorgen dat medewerkers inzetbaar blijven? Deze praktische tips van arbodienst PWnet zijn direct toepasbaar:

Tips richting zieke medewerkers:

  • Vraag door naar de werkelijke reden van het verzuim. Vaak is er een andere reden voor het verzuim dan in eerste instantie duidelijk is. Je komt hier echter pas achter door goed door te vragen naar de werkelijke oorzaak van het verzuim en te luisteren naar de klachten van de medewerker. Is iemand bijvoorbeeld mantelzorger en neemt dat veel tijd in beslag? Of is er angst voor een coronabesmetting als iemand naar de fysieke werklocatie toe moet?
  • Geef medewerkers de ruimte als ze aangeven klachten te hebben. Redden ze het niet met het thuiswerken en de kinderen die ook thuis zitten? Motivatieproblemen? Wat is dan de reactie van jou als werkgever? Mogen deze emoties er zijn of worden ze genegeerd?
  • Kijk naar wat wel mogelijk is. Vaak kan iemand prima nog voor een bepaald deel van de tijd functioneren en is permanent verzuim niet eens nodig. Kan iemand het overdag bijvoorbeeld niet bolwerken maar wel prima wat werk verrichten in de avonduren?

Voor de overige medewerkers:

  • Ga op zoek naar de quick wins. Focus op wat echt noodzakelijk is in tijden van crises. Wat is nu echt nodig en wat kan ook wel (iets) later? Maak heldere afspraken met klanten, leveranciers en de eigen medewerkers.
  • Houd niet te strikt vast aan processen of protocollen. Als blijkt dat de belasting van medewerkers fors toeneemt door deze striktheid, is het verstandig om processen te versoepelen of aan te passen.
  • Zorg voor betrokkenheid en een wij-gevoel. Medewerkers zijn bereid om wat extra’s te geven als ze weten dat er een hecht teamgevoel is. Bespreek met elkaar wie wat kan doen als er iemand uitvalt, of juist om te voorkomen dat er iemand uitvalt. Teamleden voelen zich dan gesterkt doordat ze weten dat collega’s hen ondersteunen.

Voor het hele team:

  • Start de team challenge ‘zieke collega & team functioneren’ via de SAM app. Je kan deze eenvoudig bij ons aanvragen en samen doen. In deze challenge krijg je achtergrond informatie, individuele opdrachten en groepsopdrachten, om te zorgen dat jullie als team weer functioneren en een nieuw evenwicht vinden. Je krijgt praktische handvatten om hier als team samen aan te werken.

Wat kun je nog meer doen?

Niet iedere leidinggevende is automatisch een coach en weet hoe hij/zij privézaken bespreekbaar kan maken, terwijl 64% van de verzuimgevallen hun oorsprong vinden in de privésfeer. En ook de leidinggevenden zelf staan onder extra druk door de crisis. Speciaal om het hele team te ondersteunen bieden we daarom onze 90 dagen team trajecten aan. Die zorgen enerzijds voor meer inzicht in hoe het gaat met iedereen nu we massaal thuiswerken én zorgen voor verbondenheid en plezier binnen de teams. 

En anderzijds biedt het de individuele teamleden de handvatten die ze nodig hebben om tot een duurzame gedragsverandering te komen om veerkrachtig te zijn. Teams die dit nu al gebruiken zijn unaniem enthousiast. We delen graag deze reacties met je!

Welke team trajecten hebben we beschikbaar?

BOEK EEN KENNISMAKING IN!

Laat ons jou helpen om jouw medewerkers veerkrachtiger en betrokkener te maken. We leggen je in een vrijblijvend, persoonlijk gesprek graag uit hoe of meld je aan voor een van onze gratis webinars om eerst meer te weet te komen over onze werkwijze.

Contact: info@samapp.nl of bel 06-5755 9650

About