Wat heeft 2020 ons geleerd?

by

We kunnen het er over eens zijn, 2020 is een jaar om niet snel te vergeten. Het ‘jaar van de gestreste medewerker’ zo lezen we in het verslag naar aanleiding van een grootschalig onderzoek van Oracle in samenwerking met de firma Workplace Intelligence onder meer dan 12.000 medewerkers, managers en HR leiders in 11 landen. 

COVID-19 heeft een negatieve invloed gehad op de mentale gezondheid van medewerkers wereldwijd waarbij 7 van de 10 mensen aangaf dat dit het meest stressvolle jaar was uit hun werkende bestaan. Bovenop gezondheidsproblemen en sociale relaties geven 4 van de 10 mensen aan dat ze dagelijks met werk gerelateerde stressoren kampen zoals druk om aan de doelstellingen te voldoen en haast onwerkbare hoeveelheden werk.

Dit geldt helemaal voor mensen die vanaf thuis werken met huisgenoten die dat ook doen en/of kinderen die niet naar school kunnen. De druk tussen het succesvol doen van je werk en je kinderen te helpen met hun verwarring, stress, eenzaamheid en online huiswerk heeft de spanning alleen maar doen toenemen. Thuis is er vaak geen ruimte om je even in terug te trekken tijdens je pauze of de kantoordeur die je na een werkdag dicht kunt trekken. En voor sommige medewerkers is de financiële druk toegenomen door het ontslag van hun partner.

Door dit alles is het voor velen moeilijk om ongemerkt niet toch ook ’s avonds te werken of tijdens het weekend. 41% geeft aan dat ze de grens tussen werk en privé niet meer weten en 85% van de mensen geeft aan dat hun psychische klachten door het werk negatieve gevolgen heeft voor de thuissituatie. Daarnaast geeft 35% van de thuiswerkers aan dat ze sinds de start van de pandemie aanzienlijk meer uren hebben gestoken in hun werk. Sommigen zelfs 10 of meer uur per week, dat is meer dan 40 extra uur per maand!

Met andere woorden, dit is niet een probleem dat snel uit zichzelf zal verdwijnen omdat de overheid nu begonnen is met vaccineren. Werkstress en mentale klachten zijn namelijk niets nieuws, alleen is door het Coronavirus de crisis rond de mentale gezondheid van medewerkers enorm in omvang toegenomen. En doordat veel organisaties nu al weten dat ze ook na de pandemie niet volledig terug gaan naar kantoor willen ook wij graag de effecten hiervan met je delen.

Het is aan de medewerker om er voor te zorgen dat hij of zij overeind blijft, maar het is aan de werkgever om de medewerkers te helpen om een goede balans en grens te vinden tussen werk en privé, en hen ondersteuning te bieden als het hen te veel wordt.

Ga met ons die uitdaging aan in 2021!

Zeker als jij momenteel denkt… 

– leuk deze prioriteiten, maar waar moet ik beginnen?
– hoe maak ik hier tijd voor in mijn drukke agenda?
– hoe bereik ik de medewerkers individueel?
– hoe krijg ik de managers betrokken?
– hoe kan ik dit verkopen aan mijn leidinggevende?
– hoe gaat dit passen binnen mijn budget?

Laat ons je hierbij helpen! 

Laagdrempelig & effectief!
Wij zijn gespecialiseerd in het begeleiden van organisaties naar een integraal en succesvol wellbeing beleid. SAM biedt een grote diversiteit aan oplossingen gericht op de mentale veerkracht van de medewerkers binnen alle lagen van de organisatie. Zo bieden we een zelf-coaching app gericht op preventie en zorgen de team challenges voor meer verbondenheid binnen teams én helpen managers met meer coachend leiderschap. 

Medewerkers en teams die dit nu al gebruiken zijn unaniem enthousiast: 

“Veel inzichten, wat fijn dit samen te doen, privé-zaken bespreekbaar maken voelt goed, zo zit ik er niet alleen in” zijn een aantal van de reacties die wij mochten ontvangen.

Laat ons helpen om jouw organisatie mentaal gezond te krijgen of houden.

Neem contact op met ons via fleur@samapp.nl of bel: 06-5755 9650

About