Wat is er al uitgekomen van de HR top 10 trends van 2020?

by

In Forbes Magazine stond begin dit jaar een overzicht van de top 10 HR trends die het meest belangrijk waren voor de ‘2020 workplace’. Een artikel geschreven door Jean Meister die o.a. schrijft over Trends in ‘The future of work’. Wetende wat we nu weten sinds de uitbraak van Corona is het interessant om de balans eens tussentijds op te maken om te zien welke trends ondanks alles nog steeds het belangrijkst zijn, waar we nog kunnen en mogen bijsturen en wat er nu al is uitgekomen? 

In deze en de komende mailings gaan we dieper in op een 5-tal van deze punten, waarin we de belangrijkste take-aways en ons advies met je delen, zodat ook jij over kunt gaan tot actie en jouw organisatie gezond kan houden. 

#1) Start met het focussen op het ‘wellbeing’ van de medewerker

Daar willen we graag even dieper op ingaan. In het bovengenoemde artikel was dit thema nog helemaal ingestoken met het oog op de snel veranderende digitale wereld en het verdwijnen van banen door automatisering en robotisering. Michael Fenlon, Chief People Officer bij PwC, deelt waarom deze focus steeds belangrijker wordt en wat ze bij PwC hieraan hebben gedaan om de medewerkers vitaler te maken, namelijk door een databank met gewoontes, de PwC Habit Bank, te ontwikkelen. Waarmee de medewerkers zetjes krijgen om af en toe te gaan staan, te ontspannen voordat ze gaan slapen, de natuur in te gaan, etc. Rondom deze data hebben ze een platform ontwikkeld dat alles samen brengt.
Maar Fenlon geeft wel aan dat het niet genoeg is om alleen informatie over het welzijn te delen. “De echte kracht ligt in het creëren van een wellbeing cultuur, een commitment te maken richting het welzijn op individueel, team en organisatie niveau en de medewerkers te voorzien van de juiste handvatten om de gedragsverandering die nodig is te bevorderen.”

Terugkijken met de kennis van nu

Terugkijkend met de kennis van nu blijft wat ons betreft dit punt met stip op nummer 1 staan. En niet alleen met het oog op de veranderende arbeidsmarkt door automatisering, maar ook omdat hele beroepsgroepen overbodig of juist overbelast zijn geworden door het uitbreken van deze pandemie. Waarbij bepaalde organisaties volledig of gedeeltelijk zijn gesloten en het niet duidelijk is of en wanneer deze weer open kunnen en anderen meer werk hebben dan ze aankunnen. En niet in de laatste plaats door de toenemende psychische druk die deze huidige situatie met zich meebrengt voor alle medewerkers. Hoe zeker ben je bijvoorbeeld nog van jouw baan?

Daarom investeren in je grootste kapitaal

Daarom zou investeren in het grootste kapitaal van elke onderneming, namelijk je medewerkers, nu meer dan ooit een hele logische stap zijn. Toch horen wij steeds vaker dat er nu geen budgetten zijn, of dat men deze nu niet uit durft te geven en het nog even aan wil kijken. Het lijkt wel alsof ondernemers en ondernemingen bevriezen en dat komt in 9 van de 10 gevallen door angst. Angst door de onwetenheid voor wat er komen gaat en wat er nu nodig is. Logisch want we weten nu eenmaal niet hoe alles gaat lopen, de stip aan de horizon ontbreekt. Maar is het verstandig om daarom (bijna) niets te doen? 

Niet alleen korte termijn focus

Alleen focussen op de komende 2 maanden tot het einde jaar en daarna wel weer verder zien, dat is wat ons betreft een korte termijn visie waarvan wij ons afvragen of je je die als organisatie kunt veroorloven. Want zijn er dan wel voldoende budgetten om de kosten te dragen van steeds meer zieke medewerkers? En wat gebeurt er met de medewerkers die nu niet ziek zijn maar wel extra druk ervaren door het invallen voor zieke collega’s bovenop hun eigen werk? Wacht je tot die ook omvallen? En waar ben je dan als onderneming? Wat ons betreft sta je voor een tweesprong: wil je pleisters plakken of ziekte voorkomen? Ga je voor korte termijn ‘winst’ of lange termijn succes?

Ons advies is houd je medewerkers preventief gezond en daarmee ook je bedrijf en daar kun je als werkgever én als werknemer SAMen heel veel aan doen!

Grootste uitdaging bij veel medewerkers

Op dit moment horen wij terug dat vooral de balans tussen werk en privé de grootste uitdaging blijkt te zijn voor de medewerkers. Om het jou makkelijker te maken en de medewerkers van jouw organisatie per direct al te ondersteunen bij de balans tussen werk en privè hebben wij 2 mooie, laagdrempelige trajecten ontwikkeld samen met onze partner Academycoaching. 

Medewerkers en teams die dit nu al gebruiken zijn unaniem enthousiast: “Veel inzichten, wat fijn dit samen te doen, privé-zaken bespreekbaar maken voelt goed, zo zit ik er niet alleen in” zijn een aantal van de reacties die wij mochten ontvangen.

VOOR WIE IS HET?

Deze workshops en team challenges zijn geschikt voor elke leidinggevende die het belang kent om haar/zijn teamleden op de eerste plaats te zetten, streeft naar (meer) saamhorigheid binnen het team en die het beste in haar/zijn teamleden omhoog wil halen zodat zij zowel op het werk als thuis optimaal presteren. En voor ieder team waarvan de leden graag meer grip willen op hun werk- & privé balans, en daarmee op hun dagelijkse energie. 
Wil je persoonlijk contact, neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Mochten wij iets voor jouw organisatie kunnen betekenen, neem gerust contact op!

Fleur van den Horn, Co-founder SAM

Email me op fleur@samapp.nl of bel naar 06 5755 9650

About