Thuiswerken bespaart 3,9 miljard euro!

by

Als Nederlanders na de coronacrisis minimaal één dag vaker vanuit huis werken, bespaart dat de samenleving jaarlijks 3,9 miljard euro. Dat blijkt uit een onderzoek van accountantskantoor PwC. Het levert daarnaast ook een flinke winst voor het milieu op.

PwC heeft ook een aantal kanttekeningen. Het thuiswerken bespaart weliswaar geld, maar het werken op afstand heeft volgens het accountantskantoor ook implicaties voor de bedrijfscultuur. Samenwerking verloopt minder vlot en het is nog niet helemaal duidelijk wat het effect van thuiswerken op verzuim en productiviteit is. Diverse onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat het aantal mensen dat sinds de Corona-uitbraak met mentale problemen te kampen heeft, al is toegenomen tot minstens 60% (onder de 35 jaar is dit zelfs 75%!) en dat bijna 4 miljoen mensen tegen een burn-out aan zitten

Slimme organisaties herinvesteren deze besparing daarom het beste in de mentale gezondheid van hun medewerkers, zodat oplopend ziekteverzuim en verloop alsmede veranderde productiviteit kan worden voorkomen. Wil je hier meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

We delen alvast zeven tips om medewerkers zich betrokken en gewaardeerd te laten voelen:

#1. Personaliseer je communicatie
Ook al werken je medewerkers op afstand, ze hebben nog steeds de behoefte om gehoord te worden. Sta daarvoor open en vraag hen naar hun favoriete communicatie-tool: telefoon, e-mail, Skype, Zoom of Google Hangout. Hierdoor geef je hen een gevoel van controle.

#2. Vertel vooral over je eigen problemen
Managers kunnen het voortouw nemen bij virtuele vergaderingen door verhalen te vertellen over hun eigen problemen en persoonlijke situaties. Wie dit doet, moedigt anderen aan dit ook te doen. Het vergroot het gevoel van samen. Begin daarom een vergadering af en toe met wat kwetsbare anekdotes en koppel dat aan een kort vragenrondje: Hoe voel je je?  Waar worstel je mee? Welke uitdagingen en triomfen wil je delen?  Etcetera. Een goed voorbeeld doet goed volgen.

#3. Praat ook over het leven buiten het werk
Thuiswerkers missen vooral het sociale aspect van het kantoor, het delen van gebeurtenissen en ervaringen. Creëer daarom een buddy-systeem door collega’s met elkaar te verbinden die een beetje op elkaar letten en die regelmatig bij elkaar polsen hoe het gaat.

#4. Erken en vier successen
In een goede kantooromgeving worden successen gevierd en mensen erkent voor hun prestaties. Toegegeven: digitaal gaat dat moeilijker, maar dat is geen reden om ervan af te zien. Vier successen, speciale evenementen zoals verjaardagen, geboortes en creëer daarmee kameraadschap en verbondenheid.

#5. Toon empathie
Door emotioneel bewust te zijn, kun je empathie tonen en een werkcultuur creëren die een positieve invloed heeft op je resultaten. Wie dus oog heeft voor de gevoelens en perspectieven, spanningen, vreugden en zorgen van werknemers, bevordert de loyaliteit.

#6. Kom af en toe fysiek samen
We kunnen virtueel veel, maar fysiek contact is nog steeds de beste manier om elkaar te leren kennen en je verbonden te voelen. Zoek dus naar mogelijkheden om formeel of informeel samen te komen. Persoonlijke bijeenkomsten versterken verbinding en geven een gevoel van verbondenheid en saamhorigheid.

#7. Maak onderwerpen bespreekbaar via team challenges
Een inkoppertje, die we natuurlijk niet voorbij konden laten gaan :). De team challenges die onze coaches zorgvuldig hebben samengesteld helpen teams om onderwerpen bespreekbaar te maken. Managers leren meer coachend leiding te geven, en collega’s voelen zich veel meer verbonden. Onderwerpen variëren van werk tot prive, en zijn een mix van individuele oefeningen via onze app, als oefeningen die je gezamenlijk kan doen, bv via een Skype, Teams of Zoom.

Wil jij weten hoe het ervoor staat in jouw organisatie? 

Informeer bij ons naar de mogelijkheden! Wat bieden wij zoal?

  • Duurzame inzetbaarheid scan (TNO) 
  • Medewerkerstevredenheidsonderzoek
  • Balanskompas: persoonlijke scan voor jouw medewerkers + advies
  • Zelf-coaching app SAM: hoe gaat het met jouw medewerkers inclusief management rapportage! Dit is een interventie voor de medewerkers zelf om direct aan de slag te gaan met hun gezondheid en vitaliteit, om stress en burn-out te voorkomen.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor passend advies voor jouw organisatie.

Hartelijk groet,

Fleur van den Horn, co-founder SAM

fleur@samapp.nl | 06-5755 9650

About