Het nieuwe leiderschap draait om twee sleutelwoorden: vertrouwen en relaties

by

Tijdens de start van de lockdown zagen veel organisaties het belang van communicatie in. Medewerkers werden geïnformeerd over de onzekere tijd die voor ons lag en nog steeds ligt. Toch rapporteert het wereldwijde analyse- en adviesbureau Gallup een aanzienlijke daling van het aantal medewerkers dat zich op de hoogte gehouden voelt over wat er speelt in hun organisatie. Het betreft zelfs een daling van -20% over de periode juni 2020 ten opzichte van een maand eerder. Organisaties vergissen zich als ze aannemen dat hun medewerkers goed geïnformeerd en wellicht zelfs uitgerust zijn, puur en alleen omdat er voldoende tijd is verstreken sinds het begin van de lockdown. 

Vertrouwen

Geen enkele training had ons kunnen voorbereiden op de uitdagingen die nu voor ons staan. Maar we kunnen ons wel aanpassen naar de nieuwe werkelijkheid waarin er veelvuldig op afstand gewerkt zal worden, onderhevig zijn aan verdere onzekerheden en dus stressoren en een wereld om ons heen die aan het veranderen is. Dit leidt dus ook tot uitdagingen voor de verschillende leiders binnen een organisatie. Nog nooit was de behoefte aan empathisch en authentiek leiderschap zo groot. Het is niet nodig om hier gelijk weer een nieuwe dure management training voor te volgen, dit type leiderschap draait namelijk om twee sleutelwoorden, vertrouwen en relaties. 

Een goede leider krijgt het vertrouwen om het schip (de organisatie) met zijn kostbare lading (de medewerkers) door de storm te loodsen. Maar hoe krijgt een leider dit vertrouwen van zijn medewerkers? Dit vertrouwen wordt voornamelijk verkregen door open te communiceren naar alle betrokkenen. Op deze manier worden de medewerkers namelijk bij het proces betrokken. Dus over de zaken die goed gaan, maar ook over de zaken die fout gaan of waar nog geen antwoord op is. Als er namelijk niet of nauwelijks vanaf boven wordt gecommuniceerd dan gaan medewerkers de heersende vragen zelf invullen. Deze onduidelijkheid kan leiden tot verkeerde interpretaties en verdere onrust onder de medewerkers.

“Leiders zijn vaak van mening dat ze beter niet alles kunnen communiceren om hun medewerkers te beschermen. Maar in feite maak je ze hierdoor juist machteloos” aldus Pascalle Schlikker talent & organisational development consultant.

Ze vult verder aan: “Je hoeft niet alles op te lossen als leider, als je maar oprecht bent en in gesprekken ruimte biedt voor medewerkers om hun zorgen te delen en vragen te stellen zonder hier later op te worden afgerekend”.

Totaalpersoon

De afgelopen maanden werd het nog maar eens duidelijk dat de medewerker meer is dan alleen een professional. Ze zijn ook vader, moeder, opa, oma, mantelzorger, kind, man, vrouw, of welke rol ze buiten hun werk ook nog hebben. Deze rollen worden ook gedeeltelijk meegenomen naar het werk, net zoals zij een deel van hun werk meenemen naar hun andere rollen. Het is belangrijk om de medewerker nu echt te gaan zien als totaal persoon nu de grenzen tussen werk en privé totaal zijn vervaagd. We hebben het dan ook niet meer over life work balance maar life work flow. Hierbij gaat het meer over de organisatie van je gehele leven als totaalpersoon nu alle grenzen vloeibaar zijn geworden. Door als leider de medewerker als totaalpersoon te zien en niet alleen als professional. Dan krijg je ook oog voor de zaken die zich buiten werk afspelen, want ook deze hebben invloed op de ontwikkeling en productiviteit als professional. Door bepaalde signalen eerder te signaleren en te bespreken kan latere uitval preventief worden voorkomen.

Het team en de individu

Als je naar teamverband kijkt, dan heb je het dus niet over een bepaald aantal medewerkers. Maar je hebt het over een bepaald aantal totaalpersonen die emotioneel nog allemaal verschillende rollen met zich meebrengen. De verscheidenheid hiervan vraagt om een individuele aanpak. Nu kan je als leider een nieuwe dure managementtraining volgen om vervolgens te gaan bedenken hoe je deze vernieuwde inzichten wil gaan implementeren. Maar bij SAM bieden wij een laagdrempelig alternatief waarin zowel oog is voor het team als de individuele belangen. SAM biedt een zelf-coaching app waarmee, met behulp van tips & oefeningen van coaches, gewerkt wordt aan het versterken van de mentale veerkracht. Daarnaast zitten er ook team challenges in met als doel de onderlinge solidariteit en betrokkenheid te vergroten.

Dit wordt ook onderschreven door teamcoach Pauline Veltman-Schwenke bij VGZ, “Het team vond het van toegevoegde waarde bij zichzelf en elkaar stil te staan en te praten over thema’s die energie geven of nemen. Een eye-opener voor de meesten was het inzicht dat thema’s vaak nauw verbonden zijn met elkaar en dat je dat positief kunt benutten.”

De sleutel tot het versterken van de mentale veerkracht is persoonlijke ontwikkeling. Als iemand zich aan het ontwikkelen is, dan heeft dit namelijk positieve invloed op verschillende aspecten van zijn of haar leven. Zowel in werk als privé. Een versterkt zelfvertrouwen betaalt zich namelijk ook weer uit op de werkvloer. 

Het mes snijdt aan twee kanten

Het wordt niet verwacht dat je als leider verantwoordelijk bent voor de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers. Maar je bent wel verantwoordelijk voor het faciliteren van de mogelijkheid. Laat zien wat er mogelijk is en wat de voordelen zijn van persoonlijke ontwikkeling. Uiteindelijk is het aan de individuele medewerker om daadwerkelijk te starten, zelfregie en het pakken verantwoordelijk zijn hierbij belangrijke uitgangspunten. Wordt het niet zelf opgepakt door de medewerker, dan biedt dit als leider weer een mooie opening voor een open gesprek tussen twee totaalpersonen. 

Wat kan SAM voor jouw organisatie betekenen?

Voor het versterken van de betrokkenheid en het blijven voeren van een dialoog biedt SAM twee unieke producten. Namelijk, team challenges en leiderschap workshops.   

Inzetten van team challenges via onze app – laagdrempelig met een high impact!

SAM heeft een groot aanbod van team challenges die in samenwerking ontwikkeld met een groot netwerk aan coaches.  Het helpt leiders en teams bij de tweezijdige en onderlinge communicatie (dialoog) binnen het team. De team challenges bestaan uit individuele en groepsoefeningen. Daarnaast kunnen alle betrokkenen ook zelf actief aan de slag binnen de app, bijvoorbeeld door het verdiepen in een specifieke uitdaging die privé van aard is.

Leiderschap workshops

Fundamenteel voor het succes van iedere organisatie is de kracht van haar leiders. Hoe betrokken en productief medewerkers zijn, wordt sterk beïnvloed door hun leidinggevenden. SAM biedt een aantal praktische en bondige virtuele workshops die leiders begeleiden in het ontwikkelen van inzichten en vaardigheden die hun team en omgeving op een positieve manier beïnvloeden en verrijken.

We komen graag met je in contact!

Hartelijke groet, 

Fleur van den Horn, co-founder SAM

www.samapp.nl | 06 – 5755 9650 | fleur@samapp.nl

About