Het belang van een wellbeing strategie!

by

Er wordt tegenwoordig veel geschreven over het wellbeing oftewel welzijn van medewerkers. Maar wat betekent dit eigenlijk? Als we praten over wellbeing dan vallen hier een aantal verschillende zaken onder. Een hele belangrijke is de mentale weerbaarheid van medewerkers, maar het betreft ook de fysieke gesteldheid en in hoeverre er zingeving wordt ervaren in het werk. Daarnaast heeft het ook betrekking op de werkomgeving, in hoeverre nodigt deze namelijk uit tot gezond gedrag door de werknemers. 

We leven in een wereld waar steeds meer op ons af komt, de continue zoektocht naar balans tussen werk en privé, het aantal prikkels dat we per dag te verwerken hebben en dat allemaal in een tijdperk waar steeds meer kan en dus gevoelsmatig ook moet. Hierdoor is wellbeing een verantwoordelijkheid van organisaties geworden en ontkom je er haast niet aan om hier een duidelijke pijler binnen de strategie voor in te richten. 

En dat is maar goed ook, want een wellbeing strategie levert veel positieve financiële gevolgen op. Zo nemen de betrokkenheid, loyaliteit en productiviteit van werknemers toe. Dit heeft direct een positief financieel effect op de bedrijfsresultaten. En dan hebben we het nog niet eens over de kostenbesparingen aan de andere zijde, waaronder minder ziekteverzuim. 

Als je een wellbeing strategie opstelt is het belangrijk om met een aantal uitgangspunten rekening te houden:

Duurzaam
Niks is zo zonde als een goed initiatief dat uiteindelijk een stille dood sterft. Daarom is het belangrijk dat de strategie zowel zicht heeft voor de korte als lange termijn. Een cultuurverandering gebeurt niet overnacht, en het begin kan soms lastig zijn, maar belangrijk dat je volhoudt en niet teruggaat naar het ‘oude’ zonder slag of stoot. 

Integraal
Enorm belangrijk voor het slagen van de strategie is een integrale aanpak. Het moet niet alleen een initiatief vanuit HR zijn. Het moet gedragen worden door de gehele organisatie. Daarom is het aan te raden om het in verschillende onderdelen terug te laten komen. Bijvoorbeeld in beoordelingen, persoonlijke ontwikkelingsplannen, bij recruitment en tijdens de onboarding

Holistisch
Wellbeing gaat over veel verschillende onderdelen in het leven. Betrek de privésituatie dus ook nadrukkelijk in de strategie. Werk en privé zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden, de aanpak moet daarom ook op dezelfde holistische wijze worden opgezet. 

Gepersonaliseerd
Iedereen is uniek, personaliseer daarom de aanpak. Dit lijkt misschien ontzettend tijdrovend, maar gelukkig leven we in een wereld waar we veel met data kunnen doen. Gebruik data om patronen binnen organisaties te herkennen en hier gepersonaliseerde behoeftes voor te faciliteren. Uiteraard is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de actuele privacyregelgeving.

Leiderschap
Het slagen van een wellbeing strategie staat en valt bij goed leiderschap. Geef het goede voorbeeld, maak het een integraal onderdeel van het managen of nog liever coachen van de medewerkers. 

Al deze onderdelen zijn ook het fundament vanuit waar SAM is ontstaan. Al deze vijf pijlers zitten geïntegreerd in onze verschillende dienstverleningen. Heb jij hulp nodig bij het opstellen van de wellbeing strategie voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder. 

About