De kunst van luisteren

by

We kennen het spreekwoord, spreken is zilver en zwijgen is goud. Maar hoe zit dat eigenlijk met luisteren? Valt dat onder zwijgen of is het een eigen categorie? En is luisteren dan platina of brons?

Als je het ons vraagt is luisteren een echte kunst, en daarmee zeker platina qua waarde. Maar er zit nog wel een flink verschil in de manier van luisteren. Het is een vaardigheid die we volgens journalist Kate Murphy zijn verleerd. Zij deed er zelfs twee jaar lang onderzoek naar en sprak er met spionnen, kappers en barkeepers over. 

Ze verdeelt de luisteraars in twee categorieën, de ‘aanmoedigingsreactie’ en ‘verschuivingsreactie’. In de eerste categorie stel je een inhoudelijke vraag naar aanleiding van het verhaal dat iemand je vertelt. In de tweede categorie verleg je met je reactie de aandacht van de verteller naar de luisteraar. Je neemt het gesprek in principe over met een eigen mededeling in plaats van inhoudelijk op het gesprek in te gaan. Dit wordt door Murphy ook wel ‘gespreksnarcisme’ genoemd. 

In welke categorie val jij? Val je in de eerste categorie, dan ben je een goede luisteraar maar dat is wel uniek. Uit onderzoek van Charles Derber uit de jaren 80 blijkt namelijk dat de meeste mensen reageren middels een ‘verschuivingsreactie’.

Interesse in anderen levert betekenisvolle relaties op. De kern van interesse tonen zit dus ook in goed luisteren. Gelukkig is luisteren een vaardigheid en kunnen wij het dus leren. Volgens Murphy word je er beter in naarmate je het meer doet. Je leert beter om te gaan met afleidingen in je hoofd, waardoor je actiever kan luisteren in een gesprek. 

Bij SAM hanteren wij de gesprekstechniek LSD, Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Luisteren start dus met het hebben van aandacht voor je gesprekspartner. Ga er niet van uit dat je het verhaal al weet. Door met echte aandacht te luisteren open jij jezelf voor nieuwe inzichten. Vervolgens vat je samen wat jij hebt opgepikt door aandachtig te luisteren. De gesprekspartner kan dan nog aanvullen wat jij hebt eventueel hebt gemist of nog niet is verteld. Zo voorkom je ook aannames. Ten slotte vraag je ook nog door, zo verdiep je het gesprek. Tevens kan je zo ook de gesprekspartner laten nadenken over zijn of haar verhaal door een contrasterende vraag te stellen. Maar stel de verdiepende vraag altijd zonder oordeel. 

Training coachend leidinggeven

In de SAM app staan ook verschillende team challenges die managers en teamleiders helpen bij het coachend leidinggeven. De LSD-gesprekstechniek is ook onderdeel van onze aparte training ‘coachend leidinggeven’.

Wil je meer informatie over deze training? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

De 90-dagen Corona Bootcamp die de ‘mentale veerkracht’ versterkt!

Midden in deze crisis is het belang van mentale veerkracht en sociale verbondenheid tussen collega’s, familie & vrienden belangrijker dan ooit! Rekening houdend met de huidige onzekerheid, de geslonken budgetten en sociale onthouding, hebben wij een speciale 90-dagen bootcamp ontwikkeld. 

Het is een compleet programma dat zich effectief richt op het versterken van de mentale veerkracht van alle medewerkers. Ze kunnen direct hiermee aan de slag

Wat kan ik verwachten?

  • Alle medewerkers van jouw organisatie krijgen 90 dagen toegang tot de zelf-coaching app SAM die zich richt op preventie.
  • Prikkelende tips & challenges, die de medewerkers zelfstandig of als team kunnen doorlopen.
  • Het begeleiden van de managers in hoe je op afstand coachend kan leidinggeven. Inclusief 3 premium team challenges, oftewel 1 per maand.
  • 2-wekelijkse management rapportages: inzicht in de aandachtspunten in een organisatie, uiteraard met behoud van privacy.
  • Inzet van 1-1 coaching

Meer weten?

Neem contact met me op! Dat kan via fleur@samapp.nl of te bellen naar 06-5755 9650.

Ik sta je graag te woord!

Hartelijke groet,

Fleur van den Horn, co-founder SAM

About