Best practices voor zakelijke en persoonlijke veerkracht

by

Het ziet er naar uit dat de Corona maatregelen voorlopig nog niet over zullen zijn. Er is sprake van een 1,5 meter economie en er zal mondjes maat getest gaan worden waar deze protocollen wel en niet toepasbaar zijn. 
Dat deze verandering een grote economische impact heeft is wel duidelijk, maar minder duidelijk is wat het doet met de mensen die deze crisis doorstaan. Het komt er nu op aan hoe groot de veerkracht blijkt te zijn, voor zowel bedrijven als voor de medewerkers.

Er is een groot verschil tussen de uitdagingen die bedrijven hebben versus die van de medewerkers…

Grootste uitdagingen bij bedrijven

We vroegen onze contactpersonen bij diverse bedrijven wat de grootste uitdagingen waren waar ze nu tegenaan lopen. Daarin delen we een aantal antwoorden met je:

  • De gezondheid van de medewerkers
  • De juiste overgang naar op afstand werken
  • De mogelijkheden om het gemis aan sociale verbondenheid te compenseren
  • Hoe we de positieve energie (en de kans voor structurele verbeteringen) die ontstaat ook na de Corona periode kunnen vasthouden 
  • Hoe we onze medewerkers niet overladen met allerlei (nieuwe) programma’s, maar juist een geïntegreerde strategie kunnen bieden

Grootste uitdagingen bij medewerkers

Tegelijkertijd blijken de medewerkers zelf tegen de volgende zaken aan te lopen, namelijk:

  • Zekerheid om de baan te behouden
  • Persoonlijke gezondheid
  • Relationele problemen
  • Kinderopvang en thuisscholing
  • Persoonlijke financiën
  • Afstand van het werk en de collega’s / gemis aan sociale verbondenheid
  • Stress en mentale gezondheid
  • Werk / privé balans

Gelukkig zijn we als mens enorm veerkrachtig. 
We hebben eerder in de geschiedenis crisissen en grote economische depressies doorstaan, en we zijn er tot nu toe altijd sterker uit gekomen. Dat gaat ook deze keer gebeuren. Ja, het betekend dat er winnaars en verliezers zullen zijn. Maar nogmaals, het komt er dus op aan hoe groot de zakelijke – en persoonlijke veerkracht blijkt te zijn. 

Speciaal daarom bieden wij een exclusieve ’90 dagen Corona Bootcamp voor mentale veerkracht’ aan gericht op:

  • het mentale welzijn van de medewerkers op alle gebieden: werk, relatie, familie/vrienden, financiën, gezondheid & persoonlijke groei  
  • positieve psychologie & preventie
  • versimpelen van de interne communicatie met prikkelende tips & uitdagingen 
  • het vergroten van de onderlinge sociale betrokkenheid
  • inzichtelijk maken van de aandachtspunten in een organisatie
  • steunen van de managers in hun rol als coachende leider

Best practices om de veerkracht te vergroten

Zoals we hier boven al schreven, er zit dus een flink verschil tussen waar werkgevers en medewerkers zoal tegenaan lopen en daarom is het belangrijk is om juist nu de zakelijke – en persoonlijke veerkracht te vergroten. We delen graag een aantal best practices met je Fleur, samengesteld door ons team van duurzame inzetbaarheid adviseurs. Doe er je voordeel mee!

  • Leiderschap en communicatie belangrijker zijn dan ooit! Zorg dat je de medewerkers blijft informeren wat er met en in het bedrijf gebeurd. Om angsten, onzekerheden en zorgen weg te nemen en om de betrokkenheid te vergroten. Het is enorm belangrijk om juist in deze tijden van onzekerheid een goede leider te zijn. Goede leiders laten zien dat ze om je geven. Of zoals generaal Colin Powell het mooi uitdrukte: “Je weet dat je een goede leider bent als mensen je willen volgen.” 

    Door er voor te zorgen dat de managers zich kunnen ontwikkelen als goede leiders is het wel noodzaak om het daarvoor de juiste tools te bieden en ook hier is het belangrijk om het simpel en klein te houden.
  • Zorg dat je geïnteresseerd en betrokken bent als organisatie richting de medewerkers. Om in deze nieuwe situatie te weten hoe het met hen gaat, wat er speelt onder de medewerkers, waar hun behoefte liggen, zodat je daar als werkgever waar mogelijk in kunt voorzien. Je weet niet wat je niet kunt zien, dus meten is weten. 
  • Zorg dat je deze gegevens verzameld, maar wel op een manier dat dit overeenkomt met de AVG. En bedenk daarbij, dat er veel onderwerpen zijn die medewerkers niet zo makkelijk vinden om te bespreken, dus daar moet vooral de mogelijkheden worden geboden zodat ze zich veilig genoeg voelen.
  • Maak duidelijke afspraken met elkaar, zodat de medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Wanneer werken we wel en wanneer niet, welke ‘regels’ zijn er wanneer we met elkaar in een online meeting zijn, hoe zit het met het opnemen van vakantiedagen, etc
  • Biedt de medewerkers en managers de mogelijkheid om zich te blijven ontwikkelen. Om veerkrachtig te zijn is blijven leren van essentieel belang, dus blijf dat ook aanmoedigen.
  • Niet alles hoeft in 1 keer perfect te zijn. Snelheid en veerkracht zijn veel belangrijker. 
  • Je moet als directie of HR niet alles zelf willen regelen en controleren. Het is veel belangrijker om vertrouwen en mentale veiligheid op te bouwen, door te luisteren en direct daarop reageren. Dit kan alleen door deze taken te verdelen onder de managers en de coördinatie centraal te houden.
  • Veerkracht, vertrouwen, inlevingsvermogen zijn niet van vandaag op morgen te bereiken, dat heeft tijd nodig en gaat in kleine stapjes. Maar alleen door het zetten van de eerste stap kun je dat doel bereiken.

Ons advies is hoe dan ook om je in de eerste plaats op de medewerkers te richten en positief te blijven ondanks onzekerheid en verandering. Wees een goede leider, alleen dan houdt je de organisatie gezond.

Ik wil weten over de 90-dagen bootcamp

SAM is er voor alle lagen in de organisatie, van medewerker tot leidinggevende 
Ben je benieuwd wat wij verder allemaal bieden op het gebied van e-health en duurzame inzetbaarheid voor jouw organisatie? Bekijk hier alle mogelijkheden
Of neem contact op met Fleur van den Horn via fleur@samapp.nl of bel: 06-5755 9650.

About