Weet iedere medewerker binnen jouw organisatie wat er van haar/hem verwacht wordt?

by

Kinderen hebben structuur nodig, dat is algemeen bekend. Rust, reinheid en regelmaat, daar gedijen ze het beste op. Maar ook volwassenen hebben structuur nodig en willen weten wat er van hen verwacht wordt om optimaal te kunnen presteren. 

In deze podcast – waarin spreker en organisatiefuturoloog Arjen Banach programmadirecteur Paul van Schaik interviewt over hoe grote organisaties wél kunnen veranderen naar aanleiding van de veranderingen die hij heeft doorgevoerd binnen de NS – geeft Paul van Schaik ook aan dat mensen behoefte hebben aan structuur. Medewerkers willen o.a. weten:

  • wie er leiding geeft en dat deze leidinggevende betrouwbaar is en feedback geeft waar nodig;
  • wat er van ze verwacht wordt (wat is hun concrete rol en verantwoordelijkheid, welke afspraken zijn er gemaakt, wat is het doel waar ze naar toewerken);
  • dat ze aan het eind van de dag hun job goed hebben gedaan.

Van Schaik geeft aan dat het naast het centraal stellen van de prestatie belangrijk is om de mensen centraal te stellen. Een aantal vragen die gesteld kunnen worden zijn:

  • Wat hebben mensen nodig?
  • Waar worden mensen door gedreven, wat motiveert hen?
  • Hoe leren ze?
  • Hoe presteren ze het beste?
  • Hoe raken ze bevlogen?
  • Hoe raken ze betrokken?
  • Waar krijgen ze frustratie van?
  • Waar hebben ze zorgen over?
  • Waar hebben ze angsten over?

“Belangrijk is om te beseffen dat mensen niet snel leren, maar stapje voor stapje”

Zo zijn wij mensen nu eenmaal geconditioneerd. Door grote sprongen te willen maken klappen de meeste van ons dicht, maar als het kleine stapjes zijn, dan omzeilen we dat en lukt het wel. Verandering heeft dus tijd nodig, er is geen quick fix.

Wat volgens Van Schaik cruciaal is, is dat de structuur in co-creatie wordt opgebouwd en geïmplementeerd, zodat deze ook daadwerkelijk intern gedragen wordt en dat mensen zich veilig voelen door eerst het ‘wij’ gevoel te creëren. Daarover gaat ook zijn onlangs verschenen boek ‘Wij is belangrijker dan why’ over. 

Zijn advies is om met een kleine groep mensen die de hele organisatie weerspiegeld te kijken wat er al goed gaat en waar het potentieel ligt en dit verder uit te werken. En met ieder team wordt begonnen met de vraag “Hoe willen we met elkaar gaan samenwerken (welke afspraken maken we?) en hoe gaan we met elkaar om als het even ingewikkeld wordt (bijv. wanneer iemand uitvalt)”

Bij SAM doen we dat door te starten met een groep ambassadeurs, die bestaat uit een afvaardiging vanuit alle lagen van de organisatie. Dus zowel HR, managers, als medewerkers. En met hen kijken we waar winst te behalen valt en hoe we het belang van een leven lang blijven leren en zorgen dat je weerbaar bent bij de uitdagingen in het leven, in de organisatie kunnen uitrollen en ondersteunen. Een absolute co-creatie dus!

Duurzame inzetbaarheid werkt alleen wanneer het onderdeel uitmaakt van de bedrijfscultuur en dat heeft tijd nodig, dus stel niet langer uit en zet vandaag de eerste stap!

SAM is er voor alle lagen in de organisatie, van medewerker tot leidinggevende 
Ben je benieuwd wat wij verder allemaal bieden op het gebied van e-health en duurzame inzetbaarheid voor jouw organisatie? Bekijk hier alle mogelijkheden

Neem contact op met Fleur van den Horn via fleur@samapp.nl of bel: 06-5755 9650 voor een kennismaking en demo.

Hartelijke groet,

Mirjam Paap

About