Dialoog: eenvoudig & effectief middel om de betrokkenheid van werknemers te vergroten

by

Voor elke werkgever zouden de medewerkers het belangrijkste kapitaal moeten zijn, want een betrokken medewerker is goud waard. Betrokken medewerkers werken met passie en leveren hogere kwaliteit. Ze zijn klantgerichter, leren sneller en zijn creatiever. 

De beloning die je er als organisatie voor krijgt komt snel, want betrokkenheid leidt tot een hogere productiviteit en winstgevendheid én zorgt ervoor dat medewerkers minder verzuimen en langer in dienst willen blijven.  Minder verloop dus. Waardoor de investering zich helemáál terug verdient. 

Een werknemer voelt zich meer betrokken als deze kan bijdragen aan de organisatie, zoals het krijgen van eigen verantwoordelijkheden, hoe klein die ook zijn (autonomie) en het gevoel heeft onderdeel te zijn van een team en van een organisatie (belonging). Ook moet er transparantie en openheid zijn in de interne communicatie, bijvoorbeeld als er veranderingen plaatsvinden in de organisatie. Want om betrokken te zijn, wil men weten wat er speelt in de organisatie.  

Maar hoe kan je dit bereiken? Een eenvoudig maar zeer effectief middel om dit te bereiken is door middel van de dialoog, en daar mogen HR, managers en werknemers een gezamenlijke rol in spelen (= duurzame inzetbaarheid).

Dat klinkt kinderlijk eenvoudig en dat is het ook. Praten met de medewerkers is ongelofelijk belangrijk, zodat je bijvoorbeeld weet waar ze mee bezig zijn en wat er speelt. Elke persoon is uniek en daarom zouden er per individu afspraken gemaakt moeten worden, die voor die specifieke medewerker belangrijk zijn om het werk en de prestaties zoveel mogelijk te verbeteren. Denk aan af en toe thuis werken, later beginnen, bepaalde opleiding doen, etc, En andersom geldt dat natuurlijk ook, dat men weet wat er in de organisatie speelt, zodat er sprake kan zijn van echte betrokkenheid in elkaar. 

Jammer genoeg blijkt dat er een achteruitgang waar te nemen is als het aankomt op duurzame inzetbaarheid ten opzichte van vorig jaar. 52% van de werkgevers denkt dat de werknemers niet bezig zijn met hun duurzame inzetbaarheid volgens onderzoek van AWVN (2019), terwijl 47% van de werknemers aangeeft “Onvoldoende regelmogelijkheden en sociale steun” te ervaren (TNO 2018). 

Er wordt vaak gedacht dat een abonnement op de sportschool en/of gezonde voeding in de bedrijfskantine voldoende bijdraagt aan de vitaliteit van de medewerkers. Maar iemand die zich echt betrokken voelt en ervaart dat de organisatie oprecht in haar/hem geïnteresseerd is, zal veel minder snel opbranden. Ga jezelf maar eens na. Hoe is dat voor jou? Jij bent tenslotte ook een medewerker van jouw organisatie. 

“Ja maar waar haal ik de tijd vandaan?” hoor ik je denken. En wees gerust, je bent niet de enige. 60% van de werkenden ervaart namelijk een hoge werkdruk. Maar dat is vaak ook maar net hoe je er tegenaan kijkt. Door bepaalde dingen slimmer te doen kun je uiteindelijk tijd besparen. Er komen steeds meer innovatieve tools op de markt die je bij je werkzaamheden kunnen ondersteunen zodat er meer tijd kan zijn om met elkaar in gesprek te kunnen zijn. Diezelfde middelen kunnen het ook mogelijk maken om de gesprekken efficiënter te laten verlopen door direct op de inhoud in te kunnen gaan, omdat je tussentijds al op de hoogte bent wat er speelt. 

Duurzame inzetbaarheid moet deel uitmaken van het dagelijks leven binnen de organisatie, anders gaat het niet werken. Het moet op de agenda blijven staan en er moet in geïnvesteerd worden. En net als bij elke investering betaald dit zich als je in het juiste investeert na verloop van tijd terug. Door gesprekken (dialoog) aan te gaan en door budget vrij te maken voor leerruimte en ondersteunende middelen om de communicatie te verbeteren en om te weten wat er speelt binnen de organisatie.

Tips om de dialoog tussen jou en je werknemers te verbeteren

Interne communicatie

Om medewerkers en werkgevers de mogelijkheid te bieden voor een dialoog is bijvoorbeeld een interne communicatie app de ideale oplossing.  Intranet is vaak niet toereikend, omdat informatie slecht vindbaar is en we weten allemaal hoeveel emails we dagelijks ontvangen, dus email is hierin ook niet de juiste oplossing.

Tweezijdige communicatie

Een goede tweezijdige communicatie zorgt ervoor dat de organisatie beter gebruik weet te maken van de talenten en passies van medewerkers bij het bereiken van de organisatiedoelen, maar ook om de betrokkenheid en daarmee de bevlogenheid van werknemers te vergroten. Managers dienen zich meer als coach op te stellen en horen daarbij goed naar haar medewerkers te luisteren en gebruik te maken van nuttige voorstellen of informatie.  Dus niet een jaarlijks MTO wat alleen maar nuttige informatie kan opleveren (zij het achteraf en niet altijd even betrouwbaar) voor de werkgever. Of een jaarlijkse performance review (vaak een kopie van vorig jaar en soms zelfs door de medewerker zelf al ingevuld) wat eigenlijk zonde is van de tijd. Maar het echte gesprek aangaan door open vragen te stellen. 

Onderlinge communicatie

Voor een goede harmonie binnen teams is het belangrijk om de betrokkenheid van werknemers te vergroten en dat dit veilig, oprecht en constructief is, maar vooral ook dat ze met respect voor elkaar communiceren en met elkaar omgaan. Dit vergroot het begrip voor elkaar, wat de onderlinge band en de samenwerking versterkt.

SAM biedt een (zelf-)coaching app die medewerkers en managers helpt de dialoog (weer) aan te gaan

Met SAM bieden wij gericht en preventief een interventie die de duurzame inzetbaarheid en de betrokkenheid van de werknemers bevordert. Op de SAM app staan honderden tips en oefeningen, allemaal aangeboden door ons grote netwerk van coaches, op de belangrijkste levensthema’s: gezondheid, werk & carrière, relatie, familie & vrienden, financiën en persoonlijke groei.

Werknemers kunnen zelf aan de slag met individuele oefeningen, die men nodig heeft om weerbaar te zijn voor de tegenslagen in het leven, maar ook om zich persoonlijk te ontwikkelen voor de soft skills die nodig zijn vandaag de dag.

Team challenges voor dialoog

Daarnaast hebben we een groot aanbod van team challenges, die de manager gaan helpen in de tweezijdige en onderlinge communicatie (dialoog) binnen teams.

We bieden een mooie mix tussen privé en werk-gerelateerde thema’s. Wees je ervan bewust, dat ziekteverzuim in 63% van de gevallen voortkomt vanuit privé, dus maak ook deze onderwerpen bespreekbaar.

Waar moet je zoal aan denken?

  • In 5 stappen naar een positieve werksfeer
  • Mindful op je werk en thuis
  • Werk-privé balans
  • Scheiding van een collega en het effect op het team
  • Het Teamkompas, waar staan we en waar gaan we heen
  • Omgaan met verschillende generaties op de werkvloer 
  • Als team omgaan met veranderingen op het werk 
  • Werken in a een multi-culturele omgeving 

En zo zijn er nog veel meer die je eenvoudig vanuit de SAM app kunt opstarten en als leidinggevende – medewerker of als team samen kunt doen. En mis je nog een team challenge in ons aanbod, dan kan je eenvoudig contact met ons opnemen om dit te verzorgen.  

Durf jij met ons deze uitdaging aan te gaan door de dialoog centraal te stellen in jouw organisatie? 

Winst voor de werknemers: In de kracht zetten van de werknemers vanuit zelfregie en het behoud van een goede balans door het periodiek doen van oefeningen met de mogelijkheid direct vanuit eigen behoefte contact op te nemen met een van onze aangesloten coaches. 

Winst voor de werkgever: In de kracht zetten van teams & managers door het inzetten van de team challenges. Maak van de managers coaches! Werkgevers krijgen bovendien inzicht in hoe het met de medewerkers gaat en waar de behoeften liggen, uiteraard geanonimiseerd. Zodat training en coaching preventief en doelgericht kan worden ingezet in plaats van reactief. 

Dit alles zodat het een samenspel wordt waar beide partijen bij gebaat zijn.

SAM klein starten?

Dat kan! Wij bieden je als organisatie de mogelijkheid om met een team van ongeveer 100 mensen in een pilot te starten. Ook is het mogelijk om SAM met een unieke vouchercode aan te bieden in een bestaande omgeving, zodat het onderdeel kan worden van de huidige programma’s die lopen.

Wij staan altijd open voor de dialoog!

Zijn er andere vragen die je hebt? Of wil je gewoon eens vrijblijvend in gesprek met ons gaan? Neem contact op met Fleur van den Horn via fleur@samapp.nl of bel: 06-5755 9650.

About

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *