De 12 belangrijkste vaardigheden (job skills) voor 2020

by

Het is bijna zover, het jaar 2020… Het leek jarenlang bijna science fiction, maar het staat nu echt voor de deur. Veel bedrijven zijn al heel lang bezig om ‘2020-proof’ te zijn, om mee te gaan met de veranderende wereld. De technologie gaat zoals je weet nog sneller dat het verstrijken van de jaren! 

Hoe passen wij ons als mens daarop aan, hoe gaan we er mee om? Volgens het Wereld Economisch Forum zal 35% van de vaardigheden die we tot nu toe onmisbaar vonden namelijk veranderen. Maar is het echt zo dat over niet al te lange tijd heel veel mensen geen baan meer hebben, omdat ze vervangen zijn door computers en robots? De meeste trendwatchers zeggen van niet. Want om mee te gaan met de tijd, moet je je als werknemer namelijk aanpassen aan de behoeftes die zijn ontstaan door de nieuwe techniek. 

Mensen zullen altijd een onmisbare factor blijven voor organisaties. Voor Forbes Magazine heeft internationaal best-seller auteur en strategisch business & technology adviseur Bernard Marr de onderstaande 12 vaardigheden (job skills) opgesomd die elk bedrijf zoekt in hun medewerkers in 2020. Ze staan overigens in willekeurige volgorde, want de ‘soft skills’ zijn inmiddels net zo belangrijk geworden als de ‘hard skills’.

1.     Kritisch denken – ofwel het vermogen tot nadenken en om informatie te verwerken en analyseren, om zo nieuwe oplossingen voor een probleem te bedenken is heel belangrijk. Het is een vaardigheid die niet kan worden geautomatiseerd. Er is een overvloed aan informatie en gegevens, maar mensen die kunnen onderscheiden welke informatie betrouwbaar is en welke niet, zullen van cruciaal belang zijn voor het succes van een organisatie. Kritisch denken betekent niet negatief zijn; het gaat om het objectief evalueren van informatie en hoe deze moet worden gebruikt of zelfs of deze door een organisatie moet worden vertrouwd. Medewerkers die ruimdenkend zijn, maar toch in staat zijn om de kwaliteit van informatie die ons overspoelt te beoordelen, zullen worden gewaardeerd.

2.     Creativiteit – Met de constante instroom van nieuwe producten en diensten hebben werkgevers creatieve medewerkers nodig, die deze nieuwe hulpmiddelen op hun product/dienst en industrie kunnen toepassen. Ongeacht hoeveel machines naast ons werken, mensen zijn nog steeds beter in creativiteit. Het is essentieel dat creatieve mensen door bedrijven worden gebruikt om iets uit te vinden, iets nieuws te bedenken en een betere toekomst te bedenken. De werkplekken van morgen zullen nieuwe manieren van denken vergen en menselijke creativiteit is van cruciaal belang om vooruit te komen.

3.     Samenwerking – Het vermogen om met anderen samen te werken is een tijdloze vaardigheid, maar naarmate processen sneller gaan en complexer worden, zal het vermogen om anderen te begrijpen, gevoelig te zijn voor hun behoeften en een manier te vinden om samen te werken belangrijker dan zijn ooit. Wanneer bedrijven mensen willen inhuren, zullen vaardigheden die uniek zijn, zoals samenwerking en sterke interpersoonlijke vaardigheden, worden benadrukt. Ze willen werknemers in hun team die goed kunnen communiceren met anderen en die het bedrijf collectief vooruit helpen.

4.     Kennis van technologie – Het kunnen omgaan met de meest actuele tools is een cruciale vaardigheid in het voortdurend veranderende zakelijke landschap. Naarmate geautomatiseerde services steeds meer van het basiswerk op zich nemen, wordt de mogelijkheid om de taal van deze tools te spreken een noodzaak voor alle werknemers. Medewerkers zullen technische vaardigheden nodig hebben voor vrijwel elke klus, aangezien digitale tools gemeengoed zijn. Kunstmatige intelligentie, Internet of Things, virtuele en augmented reality, robotica, blockchain en meer worden een onderdeel van de dagelijkse ervaring van elke werknemer, of de werkplek nu een fabriek of een advocatenkantoor is. Dus niet alleen moeten mensen zich op hun gemak voelen rond deze tools, ze zullen ook vaardigheden moeten ontwikkelen om ermee te werken. Bewustzijn van deze technologieën en relevante technische vaardigheden zijn inmiddels een vereiste voor elke klus, van een kapper tot een accountant en alles daartussenin.

5.     Gegevenskennis – Gegevens zijn bijna het belangrijkste bezit van elke organisatie geworden – de ‘brandstof’ als het ware. Bedrijven die die data brandstof niet gebruiken om hun succes te stimuleren, zullen onvermijdelijk achterblijven. Om gegevens waardevol te maken, moeten organisaties dus personen in dienst hebben die gegevenskennis hebben en de vaardigheden hebben om de gegevens om te zetten in bedrijfswaarde.

6.     Oordeel en complexe besluitvorming – Machines kunnen misschien gegevens met een snelheid en diepte analyseren, waar mensen niet toe in staat zijn, maar veel beslissingen over wat te doen met de door machines verstrekte informatie, moeten nog door mensen worden genomen. Mensen met de vaardigheid om input uit die gegevens te halen en tegelijkertijd te overwegen hoe beslissingen de hele gemeenschap kunnen beïnvloeden (inclusief de effecten op menselijke waarden zoals moraal), zijn belangrijke leden van het team. Dus, zelfs als de gegevens een beslissing ondersteunen, zal er een mens nodig zijn om na te denken over de invloed van deze beslissing op andere delen van het bedrijf, inclusief de mensen.

7.     Aanpassingsvermogen en flexibiliteit – Zoals bovenaan al omschreven neemt de waarde van bepaalde vaardigheden voortdurend af. Daarom moeten mensen zich inzetten voor het leren van nieuwe vaardigheden gedurende hun hele loopbaan en weten dat ze zich moeten kunnen aanpassen aan verandering. Belangrijk hierbij is dat je begrijpt dat wat gisteren werkte, niet noodzakelijk de beste strategie voor morgen is, dus openheid voor het áfleren van vaardigheden is ook belangrijk. Bovendien moeten mensen cognitief flexibel zijn voor nieuwe ideeën en manieren om dingen te doen. Iets wat niet iedereen van nature beheerst, maar wat je wel kunt trainen.

8.     Communicatieve vaardigheden – Duidelijk communiceren, intern of met klanten, is een zeer gewenste vaardigheid in alle sectoren. Wij mensen hebben er behoefte aan.  Vooral het schenken van oprechte aandacht en waardering met bijbehorende emotie en gezichtsuitdrukking, zijn belangrijke onderdelen in de menselijke communicatie die een machine niet zal kunnen vervangen. Ieder mens bloeit op als deze zich gewaardeerd en gezien wordt. Het maakt je een fijne collega, leidinggevende, werkgever, en een blijer mens.

9.     Leiderschap – Het vermogen om te communiceren met andere werknemers, klanten en andere belanghebbenden en hen te motiveren zich in te zetten voor hetzelfde doel is een eeuwenoude vaardigheid die nog altijd heel belangrijk is. Met de ondersteuning van machines, zullen er meer personen nodig zijn die besluitvormende posities innemen, of ze nu leiding geven aan projectteams of afdelingen. Om te begrijpen hoe je het beste uit jezelf haalt en anderen inspireert, zijn sterke leiderschapsvaardigheden vereist.

10. Emotionele Intelligentie(EQ) – Een ander gebied waar mensen een voorsprong hebben op machines, is emotionele intelligentie: ons vermogen onze emoties en die van anderen te kennen, te beheersen en uit te drukken. Dit vermogen zal altijd belangrijk zijn zolang er mensen in het personeelsbestand zijn, omdat het invloed heeft op elke interactie die we met elkaar hebben.

11. Culturele intelligentie en diversiteit – Organisaties worden steeds diverser en effectieve werknemers moeten verschillen kunnen respecteren en kunnen werken met mensen van een ander ras, religie, leeftijd, geslacht of seksuele geaardheid. Bedrijven opereren ook steeds vaker over internationale grenzen heen, wat betekent dat het belangrijk is dat werknemers gevoelig zijn voor andere culturen, talen, politieke en religieuze overtuigingen. Medewerkers met sterke culturele intelligentie en die zich kunnen aanpassen aan anderen die de wereld anders kunnen waarnemen, zijn ook van cruciaal belang bij het ontwikkelen van meer inclusieve producten en diensten voor een organisatie.

12. Zelfmanagementvaardigheden – Er zijn verschillende zelfmanagementvaardigheden die mensen in de toekomst succesvoller zullen maken, waaronder zelfmotivatie, prioritering / tijdmanagement, stressmanagement en het vermogen om verandering te omarmen en te vieren. Die mensen met een persoonlijke groei-mindset, bedreven in experimenteren en het leren van hun fouten, en die van nature een bepaalde nieuwsgierigheid hebben, zullen zeer begeerd worden in de toekomst.

In een volgend blog ga ik graag wat meer in op een aantal van deze laatste belangrijke vaardigheden.

Hartelijke groet,

Mirjam Paap

Meer weten: mirjam@samapp.nl of bel me 06: 5104 1009

About

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *