Emoties

by

We hebben ze allemaal, heel vaak en heel veel. Positieve emoties, maar ook negatieve emoties. Over de eerste zal je niemand snel horen klagen, maar het zijn de negatieve emoties die de uitdaging vormen.

Het kan misschien wel helpen om je te bedenken, dat je zonder de negatieve emoties, ook de positieve niet zou (her)kennen. Zonder kou weet je niet wat warmte is, zonder schaarste niet wat overvloed is en zonder verdriet, geen vreugde. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Snap je wat we bedoelen?

Emoties hebben een functie, of we ze nou leuk vinden of niet. En hoe we er mee omgaan is aan ons om daar invulling aan te geven. We kunnen daar tot op zekere hoogte invloed op hebben. Waar de één totaal van uit het veld geslagen raakt, doet dit de ander niks. Waar de één gillend op een stoel gaat staan, ziet de ander een klein schattig muisje.

Het is een kwestie van perceptie, hoe jij naar dingen kijkt. En dat kun je veranderen. Niet in 1 keer, maar door veel en vaak te trainen.

We zijn ons er niet altijd bewust van, de mooie momenten van een dag. In de hectiek van alles wat er moet gebeuren gaan we meestal snel door met het volgende dat nog op ons lijstje staat. Dat is jammer! Want je meer bewust worden van fijne, positieve momenten, elke dag weer, zorgt voor meer positieve emoties. En echt in iedere dag, ook al lijkt hij nog zo negatief, zijn er altijd wel lichtpuntjes te vinden. De onderstaande oefening van SAM coach Jenny Peters van Midlife Pitstop, kan je hierbij helpen, omdat positiviteit je leven zoveel fijner maakt!

Ontwikkel positieve emoties – 3 tops van de dag
Als je deze oefening dagelijks doet voor de komende 5 weken (ja, nieuwe gewoontes eigen maken kost even wat tijd :-)), leer je (meer) te genieten van de prettige en positieve ervaringen die je hebt meegemaakt op een dag en ontwikkel je meer positieve emoties.

Uitvoering oefening:
Zorg dat je een schriftje of notitieboekje hebt. Loop ’s avonds voor je naar bed gaat je dag nog eens na en sta stil bij drie positieve momenten. Je kunt dit natuurlijk ook samen met je partner doen. 

Schrijf op wat het moment was en welke (van de 10) positieve emoties je hebt ervaren:

  1. plezier
  2. dankbaarheid
  3. kalmte
  4. belangstelling
  5. hoop
  6. trots
  7. vrolijkheid
  8. inspiratie
  9. ontzag
  10. liefde

Probeer nadat je het moment hebt opgeschreven nogmaals te genieten van dat moment, dat maakt het extra krachtig.

About

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *